• Å skrive for og om undervisning og utdanning 

      Allern, Marit; Skaalvik, Mari Wolff; Iversen, Anita (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-10-26)
      Vitenskapelig ansatte i høyere utdanning skriver for å formidle resultater fra forskning og utviklingsarbeid. Denne artikkelen rapporterer fra en studie om et skrivekurs over et år for universitetslektorer. Prosessen synliggjør utvikling av et praksisfellesskap gjennom kurset og peker på ulike barrierer mot skriving som måtte brytes i prosessen. For grupper av ansatte som har undervisning som sin ...
    • Helhet og sammenheng? Hvordan sikre dette basert på gjennomarbeidet pedagogisk komeptanse. 

      Allern, Marit (Conference object; Konferansebidrag, 2013)
      Forståelsen av hva pedagogisk basiskompetanse for høyere utdanning skal forstås, er slik vi møter den i sektoren svært variert. Selv om tendensen til å ønske raske løsninger gjennom “quick fix” og tips for opplegg, er det stadig vekk mye motstand mot at pedagogisk basiskompetanse for høyere utdanning skal ha en teoretisk utgangspunkt eller fundament og at kompetansen også må ha et visst omfang, jf. ...
    • Merittering som vitenskapelig tilnærming til undervisning 

      Sandvoll, Ragnhild; Winka, Katarina; Allern, Marit (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-09-20)
      I Stortingsmelding «Kultur for kvalitet i høyere utdanning» (Meld. St. 16, 2016–2017) stilles det krav til at alle universitet og høyskoler innen 2 år skal etablere et system for pedagogisk merittering. Ved UiT Norges arktiske universitet (UiT) er pedagogisk merittering iverksatt som et 5-årig pilotprosjekt fra 2016. Intensjonen med et pedagogisk meritteringssystem er å belønne og gi inspirasjon ...
    • Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) i Norge : pedagogiske mapper som bidrag til pedagogisk diskurs 

      Allern, Marit (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2011-02-09)
      De siste 30 årene har pedagogiske kvalifikasjoner fått stadig større betydning for ansettelser ved norske universitet og vitenskapelige høyskoler. I forbindelse med Kvalitetsreformen i 2003 ble dette koblet til forbedring av studiekvaliteten. Internasjonalt har kravet om at undervisning skal få større status blitt stadig sterkere de siste ti-årene, og med det også anerkjennelsen av Scholarship of ...